Απόπειρα φίμωσης αντιπολιτευόμενων μέσων στην Τουρκία μετά τις εκλογές...

0


 Το Ανώτατο Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο της Τουρκίας (RTÜK) ξεκίνησε έρευνα εις βάρος έξι τηλεοπτικών δικτύων που θεωρούνται φίλα προσκείμενα στην αντιπολίτευση, με την κατηγορία της «προσβολής του κοινού» κατά την κάλυψη του δεύτερου γύρου των προεδρικών εκλογών.


Ωστόσο, το... Συμβούλιο δεν διευκρίνισε ποιες είναι αυτές οι προσβολές, υποστηρίζοντας ότι η έρευνα ξεκίνησε έπειτα από καταγγελίες τηλεθεατών.


Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν κέρδισε τις εκλογές της Κυριακής, παρατείνοντας την 20ετη παραμονή του στην εξουσία. Ο αντίπαλός του, ηγέτης της αντιπολίτευσης Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου έκανε λόγο για τις «πιο άδικες εκλογές εδώ και χρόνια», χωρίς όμως να αμφισβητήσει το εκλογικό αποτέλεσμα.


Παράλληλα, το RTÜK επέβαλε ποινές σε τέσσερις τηλεοπτικούς σταθμούς τον Μάρτιο για την κάλυψη της προεκλογικής περιόδου. Διεθνείς οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τουρκικά κόμματα της αντιπολίτευσης κατηγορούν το RTÜK ότι προσπαθεί να φιμώσει τα μέσα ενημέρωσης της αντιπολίτευσης, λειτουργώντας ως κυβερνητικός βραχίονας για την επιβολή ισχυρής μονοφωνίας.


«Ο μηχανισμός λογοκρισίας της κυβέρνησης έπιασε δουλειά», ανέφερε στην ιστοσελίδα του το Tele 1, ένα από τα κανάλια που ερευνώνται από το RTÜK.


Το RTÜK ερευνά επίσης τους τηλεοπτικούς σταθμούς Halk TV, KRT, TV5, Flash Haber και Szc TV. Πρόκειται για όλους τους τηλεοπτικούς σταθμούς πανεθνικής εμβέλειας που στηρίζουν την αντιπολίτευση.


Η ρυθμιστική αρχή «δεν θα παραμείνει σιωπηλή» απέναντι σε ραδιοτηλεοπτικούς φορείς που «δεν σέβονται την εθνική βούληση, τη δημοκρατία, τα αποτελέσματα των εκλογών», έγραψε στο Twitter ο πρόεδρος του RTÜK Εμπουμπεκίρ Σαχίν.


«Κατά τη διάρκεια της εκλογικής περιόδου, το RTÜK ενήργησε ως μηχανισμός της κυβερνητικής συμμαχίας για να τιμωρεί την κριτική προς την κυβέρνηση και την ανεξάρτητη δημοσιογραφία», δήλωσε ο Γκουρκάν Οζτουράν, συντονιστής της οργάνωσης Media Freedom Rapid Response at the European Centre for Press and Media Freedom.


«Αυτό το είδος μεταχείρισης των μέσων ενημέρωσης είναι απαράδεκτο και δημιουργεί άδικες συνθήκες για τα ανταγωνιστικά κόμματα και τους υποψηφίους, ρίχνοντας επίσης σκιά στα αποτελέσματα», συμπλήρωσε ο ίδιος.


Η κυβέρνηση Ερντογάν ελέγχει εδώ και πολλά χρόνια άμεσα ή έμμεσα σχεδόν το σύνολο των συστημικών μέσων ενημέρωσης στην Τουρκία.


Η απόφαση του RTÜK έρχεται σε μια ενδιαφέρουσα χρονική στιγμή, καθώς μόλις χθες η Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΚΚΣΕ), που συμμετείχε μαζί με τον Οργανισμό για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ), σε αποστολή διεθνών παρατηρητών στις τουρκικές εκλογές δημοσίευσε έκθεση-χαστούκι για το πολιτικό σύστημα της Τουρκίας και τα δημοκρατικά δικαιώματα. Η έκθεση του Συμβουλίου της Ευρώπης κάνει λόγο «για μεροληψία των μέσων ενημέρωσης και συνεχιζόμενους περιορισμούς στην ελευθερία της έκφρασης», που «δημιούργησαν συνθήκες άνισου ανταγωνισμού και συνέβαλαν στη δημιουργία αδικαιολόγητου πλεονεκτήματος» για τον Ερντογάν. Το κείμενο, που προέρχεται επί της ουσίας από εξωτερική πηγή, διαπιστώνει μία εντελώς διαφορετική πραγματικότητα, αναφορικά με την κάλυψη των εκλογών από τα τουρκικά μέσα, από αυτή που προβάλλει το Ανώτατο Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο της Τουρκίας.


Υπενθυμίζεται ότι αντίστοιχα συμπεράσματα εξήγε η έκθεση του Συμβουλίου της Ευρώπης μετά την πρώτη εκλογική μάχη, της 14ης Μαΐου.


Αξίζει να σημειωθεί ότι η ραδιοτηλεοπτική αρχή, με επικεφαλής αξιωματούχους για τους οποίους υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις ότι έχουν στενούς δεσμούς με τον Τούρκο πρόεδρο, έχει επεκτείνει τις εξουσίες και σε διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης, έπειτα από πρόσφατες νομοθετικές αλλαγές.


Η Τουρκία κατατάσσεται στην 165η της κατάταξης στη λίστα των 180 χωρών για την ελευθερία του Τύπου που συντάσσουν κάθε χρόνο οι Δημοσιογράφοι Χωρίς Σύνορα.

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)